Ciężarówki jadące do Londynu już od października na nowych zezwoleniach

Już od października wszystkie pojazdy ciężarowe zjeżdżające do Londynu będą musiały zadbać o nowe zezwolenia. Jednak nowe pozwolenia to nie tylko wymóg proceduralny. Będą one wydawane po spełnieniu uaktualnionych wymogów dotyczących dodatkowego wyposażenia ciężarówek. Wyjaśniamy jakie wymagania należy spełnić aby od października wjechać do brytyjskiej stolicy i sąsiednich gmin.

Wjazd do Londynu- nowe zasady

Realizowanie przewozów międzynarodowych na terenie Wielkiej Brytanii jest zadaniem niełatwym i wymagającym, przez co nie wszyscy przewoźnicy obierają tą destynację w swojej działalności. Trudności wynikają przede wszystkim z obowiązującego na wyspach ruchu lewostronnego. Większość ciężarówek z kontynentalnej części Europy nie jest dostosowanych do wygodnego poruszania się po lewej stronie drogi. Powoduje to znaczące zwiększenie się martwej strefy i wymaga dużo większej uważności i czujności od kierowcy. Brytyjczycy poszli jednak o krok dalej, nie wystarczy już sama uważność, niezbędne są również dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo. Od października, możliwość wjazdu na teren Wielkiego Londynu (stolicy oraz 32 otaczających ją gmin) będą miały jedynie pojazdy ciężarowe wyróżniające się trzema gwiazdkami w systemie DVS. Obecnie, zgodnie z przepisami obowiązującymi do października, samochód ciężarowych nie musi mieć ani jednej gwiazdki by otrzymać zezwolenie na wjazd do Londynu. W zupełności wystarczy, że pojazd uzyskał zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych tzn. HGV Safety Permit. Zmiana przepisów jest krokiem w kierunku zadbania o bezpieczeństwo przede wszystkim rowerzystów i pieszych choć oprócz tego także motocyklistów i innych, mniejszych pojazdów poruszających się po brytyjskiej stolicy.

Wjazd do Londynu a ocena DVS

Londyn-nowe-zezwolenia

Na czym jednak polega system DVS? Dla polskich kierowców nie zawsze jest to jasne. DVS, czyli Direct Vision Standard umożliwia określenie zakresu tzw. martwego pola widzenia. Martwe pole to obsza, w którym nie widać otaczających samochód obiektów lub osób. DVS wyrażony jest w gwiazdkach od zera (ograniczona widoczność) do pięciu gwiazdek (widoczność dobra). Mogłoby się więc wydawać, że wymóg osiągnięcia trzech gwiazdek nie jest szczególnie wygórowany. Jednak w praktyce osiągają go jedynie samochody ciężarowe z bardzo nisko umieszczonymi kabinami lub pojazdy wyposażone w dodatkowo przeszklone drzwi pasażera. Zarówno jedno jak i drugie jest rzadko spotykane w ciężarówkach dalekobieżnych realizujących przewozy międzynarodowe. Czy jest więc sposób by temu zaradzić? Aby sprostać wymaganiom DVS niezbędne jest dodatkowe wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo.

Nowe wyposażenie pojazdów według wymogów DVS

Nowe wymogi bezpieczeństwa będą dotyczyły samochodów o DMC powyżej 12 ton, chcących wjechać do Londynu. Niezbędne będzie wyposażenie samochodu ciężarowego w Progressive Safe System (PSS). Wymóg ten dotyczy pojazdów które aktualnie posiadają od zera do dwóch gwiazdek DVS. Nowe wymogi mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa jak również poprawę widoczności kierowcy samochodu ciężarowego. Co wchodzi w skład  obowiązkowego wyposażenia według nowych zasad PSS? Aby otrzymać nowe zezwolenie HGV Safety Permit uprawniające do wjazdu do Londynu pojazd będzie musiał: 

  • posiadać lustra klasy V i VI lub kamerę,
  • posiadać w pełni sprawny monitoring kamerowy,
  • mieć zamontowane z przodu pojazdu system informacji o ruszaniu, 
  • posiadać system informowania o martwym polu widzenia, wyposażony w aktywne czujniki,
  • mieć zamontowane dźwiękowe ostrzeżenie o manewrowaniu pojazdem, 
  • mieć zamontowane boczne zabezpieczenia przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu, 
  • posiadać zewnętrzne naklejki i oznaczenia obrazkowe umieszczone na pojeździe, aby zapewnić odpowiednie wizualne ostrzeżenie niechronionym użytkownikom dróg o zagrożeniach występujących wokół pojazdu.

Nowe przepisy a dotychczasowe zezwolenia

londyn-nowe-wymogi DVS

Przewoźnicy wiążą też spore nadzieje z tym, że dotychczasowe, już uzyskane, zezwolenia nadal będą w mocy. Niestety mamy tutaj złe wieści. Na starych zezwoleniach, wydanych przed 28 października 2024 roku mogą poruszać się tylko pojazdy, posiadające 3 lub więcej gwiazdek DVS. Wszystkie pozostałe zezwolenia wydane przed 28 października 2024 roku dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 12 t, których ocena DVS jest poniżej 3 gwiazdek, przestaną obowiązywać 27 października 2024 r. o godz. 23.59. Niezbędne będzie więc ponowne ubieganie się o uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa (HGV Safety Permit). To z kolei zostanie wydane tylko po spełnieniu wszystkich wymogów technicznych zgodnie z PSS.

Wjazd do Londynu na nowych zasadach- czy przewidziano karencje?

Zdarza się, że nie wszyscy przewoźnicy zdążą dostosować swój pojazd do obowiązujących przepisów lecz wynikać to będzie nie z ich niechęci a z wydłużonego terminu oczekiwania w warsztacie. Czy dla takich pojazdów i form przewidziana jest jakaś karencja? Na szczęście tak. Jednak aby móc skorzystać z tego odroczenia wymogu doposażenia samochodu należy spełnić dwa warunki. Po pierwsze niezbędne jest złożenie wniosku dla konkretnego pojazdu o masie całkowitej powyżej 12t, o udzielenie okresu karencji. W przypadku przewoźników posiadających flotę kilku pojazdów muszą oni pamiętać o złożeniu wniosku z osobna dla każdego samochodu, nie dla całej firmy. Rejestracji wniosku można dokonać online, jednak najpóźniej do 27 października 2024 roku.

samochody ciężarowe- wjazd do Londynu

Drugim warunkiem ubiegania się o karencję jest przedstawienie dowodu, że zostały zorganizowane prace instalacyjne w celu zamontowania systemu Progressive Safe, ale są one zaplanowane na okres po 28 października 2024 r. Nie mniej jednak wszystkie niezbędne prace muszą zostać przeprowadzone do dnia 4 maja 2025 roku bo właśnie na tą datę wyznaczono zakończenie okresu karencji dla wszystkich pojazdów, które uzyskały zgodę na wydłużenie terminu na doposażenie auta. Wspomniany tu dowód może mieć formę pisemnego potwierdzenia, rezerwacji terminu w autoryzowanym warsztacie bądź serwisie czy też inna forma korespondencji potwierdzającej zorganizowanie montażu lub zakupu sprzętu.

Wszyscy przewoźnicy realizujący transport na terenie Wielkiej Brytanii i planujący wyjazd do Londynu powinni pamiętać o tych formalnościach aby nie narazić się na wysokie grzywny. Jeśli natomiast przedsiębiorca nie planuje doposażenia swojego taboru to warto by miał świadomość, że od 28 [października 2024 roku nie wjedzie już do stolicy Zjednoczonego Królestwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *