Kolejne podwyżki w zasadzie już nikogo nie zaskakują. Rosnące koszty życia w każdym kraju powodują, że rządy poszczególnych państw szukają funduszy na realizację swoich celów, zadań i założeń. Jednym ze sposobów na dodatkowe środki, które mogą zostać przeznaczone na infrastrukturę drogową i związane z tym zadania jest podniesienie opłat drogowych. Właśnie takie rozwiązanie wybrała Holandia. Czego możemy się spodziewać po nowych opłatach drogowych?
Na co dochód z nowych opłat drogowych?
Na początku października holenderski rząd nieco zaniepokoił branżę transportową. Przedstawili oni bowiem wyliczenia wraz z planem wykorzystania przychodu z nowych opłat drogowych dla ciężarówek. Kwoty te były tak duże, że przewoźnicy realizujący zlecenia właśnie w tym kraju łapali się za głowę. Zgodnie z przedstawionymi wyliczeniami budżet zebrany w latach 2026-2030 z nowych opłat drogowych ma przekraczać 1,6 miliarda euro. Holenderski rząd zaplanował przeznaczenie 980 milionów euro na dopłaty do nowych elektryków, 481 milionów euro na dopłaty do elektrycznych ładowarek, 115 milionów euro na sieć trakcyjną dla ciężarówek z pantografami, także 46 milionów euro na rozwój transportu wodorowego.
Od kiedy nowe opłaty drogowe w Holandii?
To co jednak jest dużo istotniejsze to kwestia, ile wyniosą nowe opłaty drogowe. Trzeba przyznać, że plany są bardzo ambitne i zakładają bardzo duże wpływy do budżetu państwa. Może to więc sugerować znaczące podwyżki. Konkretna odpowiedź na to pytanie pojawiła się dopiero w ostatnich dniach. Światło dziennie ujrzał oficjalny cennik opłat drogowych. Póki co czeka on jeszcze na akceptację holenderskiego parlamentu. Jednak jeśli nie zostanie on zakwestionowany to nowe opłaty mogą wejść w życie już na początku 2026 roku.
Wysokość nowych opłat drogowych w Holandii- proponowany cennik
Cennik nowych opłat drogowych w Holandii uwzględnia trzy cechy pojazdu determinujące wysokość opłaty. Pierwszym ze wspomnianych czynników jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Będą obowiązywały kategorie od 3,5 do 12 ton, od 12 do 18 ton, od 18 do 32 ton, a także powyżej 32 ton. Drugim czynnikiem mającym wpływ na wysokość opłaty drogowej będzie norma Euro spełniana przez silnik samochodu. Trzecim, a jednocześnie ostatnim, będzie klasa emisji CO2. W praktyce będzie to więc paliwożerność, wyliczona w oparciu o unijny system Vecto.
Cennik zaproponowany przez holendrów wygląda następująco. Podane w tabeli opłaty są kwotą do uiszczenia za każdy przejechany kilometr trasy.
Najbardziej popularnymi pojazdami dalekobieżnymi są to o DMC powyżej 32 ton, z silnikiem Euro 6. Według nowego cennika opłata za przejazd tych samochodów ciężarowych będzie wynosiła 17,5 centa za każdy kilometr trasy. Ustawodawca przewiduje obniżki od tej kwoty. Będą one przysługiwały za wejście ciężarówki do wyższej klasy emisji CO2. Póki co nie ma jednak informacji na temat tego ile dokładnie będą wynosiły owe obniżki. Nie mniej jednak wiadomo, że największy, bo aż 80% rabat otrzymają ciężarówki na prąd, wchodzące do najwyższej, piątej klasy emisji CO2.
Nowe holenderskie opłaty drogowe na wzór tych niemieckich?
Specjaliści z branży już spekulują, że być może Holendrzy będą chcieli wzorować się na modelu zastosowanym w Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi w swoich opłatach drogowych uwzględniają klasy emisji CO2 już od grudnia ubiegłego roku. Z zastosowanego tam modelu ciężarówki klasy drugiej mogą liczyć na 0,8 centa rabatu na każdym kilometrze. Pojazdy te są o około 5% bardziej ekonomiczne od branżowej średniej z minionego roku. Natomiast ciężarówki klasy trzeciej, będące o 8% bardziej ekonomiczne od przeciętnych pojazdów, kwalifikują się na 1,6 centa rabatu na kilometrze niemieckich dróg płatnych. Póki co nie ma jednak całkowitej pewności czy holendrzy zdecydują się zastosować taki sam schemat.
Nowe opłaty drogowe na wszystkich holenderskich autostradach, ale czy tylko?
Na jakich drogach kierowcy będa musieli liczyć się z obowiązywaniem nowego taryfikatora opłat? Holendrzy wprowadzają nowe stawki za przejazdy na wszystkich autostradach w kraju. Jednak nie tylko. Nowe stawki mają obowiązywać także na znacznej części dróg krajowych oraz na nielicznych drogach miejskich.
Całość została zaplanowana tak aby zdecydowaną częścią kosztów obciążyć zagraniczne firmy transportowe i jednocześnie tak aby w jak najmniejszym stopniu dotknęło to holenderskich przedsiębiorców. Aby zmaksymalizować ten trend zaplanowano również połączenie wprowadzenia elektronicznych opłat z maksymalnym obniżeniem krajowego, holenderskiego podatku od posiadania samochodów ciężarowych.
Nowy system opłat w Holandii- ważne informacje dla kierowców
Dla kierowców, w szczególności z firm transportowych spoza Holandii oczywiście bardzo ważne są nowe stawki opłat i okres ich obowiązywania. Jednak oprócz tego istotną informację jest to, że wraz z przejściem na opłaty elektroniczne Holandia dołączy do krajów, które zrezygnowały ze stosowania popularnej Eurowiniety. Rok wcześniej, bo na początku 2025 roku, do grona krajów odchodzących od Eurowiniety dołączy także Dania. Duńczycy również postanowili wdrożyć w swoim kraju elektroniczny system opłat. Choć na wejście w życie zmian, które szykują Holendrzy jest jeszcze trochę czasu to warto trzymać rękę na pulsie i być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami.