Refinansowanie tachografów- interwencja Rzecznika MŚP

refinansowanie-tachografów

Refinansowanie tachografów i ich wymiany doczekało się rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury. W ostatnim czasie dość sporo pisaliśmy o obowiązku wymiany tachografów a później o możliwości otrzymania rządowego dofinansowania na ten cel. Był to temat mocno elektryzujący całą branżę gdyż w grę wchodzą dość duże pieniądze. Za sprawą interwencji Rzecznika MŚP doczekaliśmy się jednak nowego wątku w tej kwestii. Przewoźnicy otrzymają klarowne zasady refinansowania wymiany tachografów.

Terminy wymiany tachografów

Jak już wielokrotnie wspominaliśmy, obowiązek wymiany tachografów został nałożony na przewoźników za sprawą Rozporządzenia (UE) 2020/1054, będącego częścią „Pakietu Mobilności”. Docelowo wszystkie pojazdy realizujące transport drogowy mają posiadać inteligentne tachografy drugiej generacji. Podzielono wymianę urządzeń w poszczególnych pojazdach na dwa etapy. Dla pojazdów dotychczas wyposażonych w tachografy analogowe i cyfrowe pierwszej generacji datą graniczną był 31 grudnia 2024 roku. Natomiast dla pojazdów, które dotychczas posiadały inteligentne tachografy pierwszej generacji, terminem granicznym na wymianę urządzeń na nowsze był 18 sierpnia 2025 roku.

Refinansowanie tachografów na jasnych zasadach

refinansowanie-tachografów

Od początku było jasne, że w związku z nowymi przepisami przewoźnicy z branży transportowej poniosą znaczące koszty. W grę wchodził bowiem nie tylko koszt zakupu ale również montażu nowych tachografów. Wydatki te mogą być tym bardziej ciężkie do uniesienia szczególnie w sytuacji gdy od kilkunastu miesięcy branża transportowa bije na alarm w związku z dręczącym ją spowolnieniem gospodarczym, inflacją i rosnącymi cenami paliwa oraz opłat drogowych. Cała branża dość długo czekała na realizację rządowych obietnic o dofinansowaniu do wymiany tachografów.

Do akcji wkroczył więc Rzecznik MŚP i zrobił to bardzo skutecznie. Od wielu miesięcy wnosił apelacje o wsparcie dla przewoźników. Teraz w końcu zaowocowały. W efekcie ostatniej rewizji Krajowego Planu Odbudowy strona rządowa przeznaczyła 319,7 mln zł na refinansowanie wymiany tachografów. Ministerstwo Infrastruktury w przygotowanym projekcie rozporządzenia uwzględniło również uwagi Rzecznika MŚP. Na jego mocy wprowadzono jasne zasady refinansowania.

  • Dotacja będzie uzależniona od faktycznie poniesionych przez przewoźnika kosztów. Wymagane będzie potwierdzenie wydatków przy użyciu faktury.
  • Maksymalna kwota wsparcia będzie wynosiła 3 000 zł na pojazd.
  • W rozporządzeniu doprecyzowano definicję pojazdu. Tym samym wsparcie obejmie jedynie pojazdy z wykazu GITD na dzień 18 sierpnia 2025 roku.
  • Refinansowaniem objęte będą wyłącznie pojazdy, w których wymiana tachografu nastąpiła między 21 sierpnia 2023 r. a 18 sierpnia 2025 r.
  • Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie ogłaszać nabory wniosków z 14-dniowym wyprzedzeniem, a szczegółowe zasady znajdą się w regulaminie naboru. 

Refinansowanie tachografów- stanowisko Rzecznika MŚP

Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwraca uwagę, że od wielu miesięcy apelowała o stworzenie skutecznego mechanizmu dla przewoźników. Celem Rzecznika MŚP było odciążenie przedsiębiorców z kosztów poniesionych na wymianę tachografów. W swojej oficjalnej wypowiedzi Agnieszka Majewska wyraziła zadowolenie, że Ministerstwo Infrastruktury uwzględniło postulaty Rzecznika. Taki obrót spraw stanowi realne wsparcie, które pomoże przedsiębiorcom przetrwać trudny okres oraz dostosować się do unijnych wymogów i utrzymać konkurencyjność na europejskim rynku transportowym.

Refinansowanie tachografów a skutki dla branży transportowej

Ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury, refinansowanie wymiany tachografów to szansa dla polskich przewoźników. Rozwiązanie to stanowi nie tylko wsparcie finansowe, ale daje również przewidywalność, czyli określenie jasnych zasad i terminów, które umożliwią przewoźnikom lepsze planowanie kosztów i inwestycji.

Aspekty te są szczególnie ważne w sytuacji kryzysu branży transportowej, o których już niejednokrotnie wspominaliśmy. W ramach Krajowego Planu Odbudowy zaplanowano 319,7 mln zł na refinansowanie tachografów co bez wątpienia będzie stanowiło realną pomoc dla przedsiębiorców i pomoże zmniejszyć nałożoną na nich presję ekonomiczną. Dofinansowanie to pozwoli także zwiększyć stabilność całego sektora TSL w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *